Bangsa Kaya Sebenarnya Miskin

Posted by Yudie on 12/22/2010 03:22:00 PM

pagi tanah air bangsa
pagi juga wahai rakyat air mata
rakyat jelata dalam gelembung tiada daya

bangsa kita bangsa kaya raya
mempunyai penduduk begitu banyak
mempunyai sda sangat melimpah
mempunyai kemiskinan sangat melimpah
mempunyai koruptor sangat melimpah

itulah bangsa kita saudara
bangsa yang kaya raya namun tak luput dari pandangan dunia
se andainya tuhan izinkan aku untuk lahir kembali
aku tak ingin lahir dalam bangsa ini
walaupun ini bangsa kaya raya

aku akan lebih memilih sebuah bangsa kecil
yang miskin akan sda
yang miskin akan harta
tapi mereka orang orang yang mempunyai rasa
hidup dalam persaudaraan dengan sosialisme yang tinggi
bukan negara indonesia yang berbicara sosialis
tapi tak lebih dari kapitalis

tuhan izinkan aku lahir kembali
agar aku tak lahir ditanah rakyat derita
walaupun ini tanah kaya raya
ini bangsa penghuni penuh dusta
ini bangsa yang penuh akan kedustaan




Banda Aceh, 11 December 2010 
Time : 09:28 WIB